Twitter
Europejski Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi 21-25 września 2015
Wielkość czcionki: A | A | A

 

 

Europejski Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi, realizowany jest w ramach międzynarodowej kampanii Make Sense, którą zainicjowało i prowadzi Europejskie Stowarzyszenie Głowy i Szyi (EHNS – European Head and Neck Society) w ścisłej współpracy z organizacjami środowisk medycznych oraz pacjentów. Trzecia edycja Tygodnia, która odbędzie się w dniach 21-25 września, 

ma na celu poszerzenie wiedzy nt. choroby, jej czynników ryzyka, objawów, a przede wszystkim
– wagi wczesnej diagnostyki.

Rak głowy i szyi stanowi 6-ty w kolejności pod względem częstości występowania rak złośliwy w Polsce. Występuje on np. dwukrotnie częściej niż rak szyjki macicy. Ponieważ wczesne objawy nie są specyficzne, pacjenci często je ignorują – u 60% chorych rozpoznaje się nowotwory w zaawansowanym stadium, co wiąże się z potencjalnie gorszymi efektami leczenia – powiedziałprofesor Wojciech Golusiński, Prezes Polskiej Grupy Badań Nowotworów Głowy i Szyi – Warto zwrócić uwagę na skutki choroby, z których niewiele osób zdaje sobie sprawę – utrata podstawowych zmysłów (m. in. słuch, smak), mowy, deformacja twarzy. To do nich właśnie odnosi się nazwa kampanii "Make sense" i temat przewodni tegorocznych działań "Głośno i wyraźnie – zrozumieć i przeciwdziałać".

Co roku w całej Europie nowotwór głowy i szyi zostaje zdiagnozowany u 350 tysięcy osób, a ponad połowa z nich nie przeżywa 5-ciu lat. Jednakże, gdyby choroba była rozpoznawana wcześniej, współczynnik przeżycia pacjenta wzrósłby do 80-90% -powiedział profesor René Leemans,
Prezes EHNS i kierownik Department of Otolaryngology – Head and Neck Surgery w VU University Medical Centre – Kampania "Make Sense" ma na celu szerzenie w społeczeństwieświadomości wczesnych objawów choroby oraz zachęcanie ich do skorzystania z profesjonalnej pomocy
w odpowiednim czasie. Dodatkowo,
promujemy najlepszez możliwych standardów opieki
nad pacjentem
, dzięki którym możliwe jest osiągnięcie dobrych efektów leczenia.

W tym roku kampania koncentruje się m.in. na wprowadzeniu jednolitych standardów opieki
nad pacjentem cierpiącym z powodu raka głowy i szyi. W tym celu, opracowano program działań edukacyjno-informacyjnych prowadzonych we współpracy z pracownikami służby zdrowia
i przedstawicielami organizacji pacjenckich. Tegoroczne przekazy kampanii będą dotyczyły znaczenia leczenia interdyscyplinarnego w onkologii. Umożliwia ono nie tylko realizację wczesnej diagnostyki, która przekłada się bezpośrednio na poprawę wskaźników przeżycia pacjentów, ale także wdrożenie efektywnego planu terapii.

Bezpłatne badania profilaktyczne w całej Polsce

W ramach III Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi możliwe będzie skorzystanie z bezpłatnych badań profilaktycznych, realizowanych w wybranych ośrodkach medycznych w całej Polsce.

Lista 48 placówek wraz z terminami przyjęć dostępna jest na stronie www.makesensecampaign.eu/pl/awareness-week.

Zachęcamy do wizyty w wybranym ośrodku i skorzystania z badań szczególnie te osoby,
które zauważyły u siebie 1 z poniższych objawów utrzymujący się przez okres 3 tygodni:

  • ból języka, nieleczone owrzodzenie jamy ustnej i/lub czerwone lub białe plamy w jamie ustnej
  • ból gardła
  • utrzymująca się chrypka
  • ból i/lub trudności w połykaniu
  • guzek w szyi
  • zatkany z jednej strony nos lub krwawienie z nosa

Dodatkowo, od 21-25 września w szkołach i na uniwersytetach zarówno w Europie, jak i całej Polsce, odbędą się Dni Młodych Dorosłych, podczas których zrealizowane zostaną wykłady poświęcone chorobie i jej objawom.

III Europejski Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi zakończy dzień leczenia interdyscyplinarnego 25 września. Tego dnia w Wiedniu odbędzie się konferencja European Cancer Congress (ECC), podczas której wystąpią eksperci kampanii Make Sense specjalizujący się w zakresie nowotworów głowy i szyi.

Wspólnym Głosem dla pacjentów dotkniętych nowotworem głowy i szyi

Tegoroczna edycja kampanii będzie prowadzona również na portalach mediów społecznościowych pod hasłem „Uniting Voices – Wspólnym Głosem”. Celem podjętych działań jest dotarcie do jak najszerszej grupy osób z przekazami kampanii uwrażliwiającymi na wagę wczesnej
i interdyscyplinarnej diagnostyki.

Zachęcamy do odwiedzania strony internetowej kampanii www.makesensecampaign.eu,
gdzie znajdują się informacje na temat prowadzonych działań.

 

 

 

W celu wsparcia pacjentów z Nowotworami Głowy i szyi w ramach Programu powstała także specjalna bezpłatna aplikacja mobilna Second Voice: Polski dostępna w sklepach producentów smartfonów. Jest ona narzędziem komunikacyjnym stworzonym przede wszystkim dla osób mających trudności w mówieniu.
Aplikacja dzięki systemowi 130 ikon zawierających komendy głosowe, zarówno ułatwia komunikowanie się w codziennych sytuacjach takich jak realizacja zamówienia w restauracji
czy wezwanie taksówki, jak i sygnalizowanie indywidualnych potrzeb.

Jak można się zaangażować?

Osoby, które chciałyby wesprzeć działania III Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi oraz szerzyć wiedzę na temat choroby, organizatorzy serdecznie zachęcają do włączenia się
w poniższe aktywności:

  • Wykonanie i/lub zachęcenie swoich bliskich do wykonania bezpłatnych badań profilaktycznych – szczegóły dostępne są na stronie www.makesensecampaign.eu/pl/awareness-week
  • Pobranie ulotek i plakatów promujących kampanię i poinformowania jak największej liczby osób o objawach choroby www.makesensecampaign.eu/downloads
  • Podpisanie petycji skierowanej do Parlamentu Europejskiego zachęcającej do wdrożenia Białej Księgi „Nowotwory głowy i szyi: uleczalna choroba, która zabija ponad połowę chorych. Zróbmy coś z tym!” opublikowanej w 2013 r. www.makesensecampaign.eu/petition
  • Odwiedzenie profilu kampanii na Facebooku oraz udostępnienia wideo ze strony internetowej kampanii i dodania hashtagu #UnitingVoices www.facebook.com/pages/Make-Sense-Campaign/372091092995793?fref=ts
  • Dołączenia do rozmowy na Twitterze i stosowania hashtagu #UnitingVoices

 

Więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.makesensecampaign.eu.

 

***

O kampanii Make Sense

Celem kampanii Make Sense, zainicjowanej przez Europejskie Stowarzyszenie Głowy i Szyi
(EHNS – European Head and Neck Society), jest podniesienie w społeczeństwie świadomości ryzyka wystąpienia choroby, a także poprawa wyników leczenia pacjentów. Umożliwi to realizacja poniższych zadań:

  • Edukacja w zakresie zapobiegania chorobie
  • Szerzenie wiedzy na temat objawów nowotworów głowy i szyi
  • Zachęcanie do zgłaszania się do specjalistów i wczesnego diagnozowania choroby

 

Kampania Make Sense wspierana jest przez biofarmaceutyczny dział firmy Merck Serono, Boehringer Ingelheim oraz Transgene.

 

 

O EHNS

Europejskie Stowarzyszenie Głowy i Szyi (EHNS – European Head and Neck Society)
jest międzynarodową organizacją non-profit z siedzibą w Belgii, której członkami są osoby prywatne, stowarzyszenia krajowe i międzynarodowe oraz grupy naukowców zajmujących się szkoleniami, badaniami oraz leczeniem raka głowy i szyi. Intencją EHNS jest szerzenie wiedzy na temat choroby,
a także promowanie najwyższych standardów badań naukowych, edukacji społeczeństwa i szkolenia środowiska medycznego, profilaktyki oraz opieki nad pacjentem. Stowarzyszeniu przewodniczą Prezydent Prof. Rene Leemans oraz Sekretarz Generalny Prof. Wojciech Golusiński. Więcej informacji na temat EHNS dostępnych jest na stronie: www.ehns.org

 

O PGBNGiSz

Polska Grupa Badań Nowotworów Głowy i Szyi powstała w roku 2003 jako interdyscyplinarna instytucja, skupiająca specjalistów z otolaryngologii, chirurgii szczękowo-twarzowej, neurochirurgii, radioterapii, onkologii klinicznej, radiologii, patomorfologii, biologii molekularnej, czyli wszystkich specjalistów prowadzących opiekę nad chorym z nowotworem głowy i szyi. Towarzystwo jest członkiem International Federation of Head & Neck Oncologic Societies (IFHNOS) oraz ściśle współpracuje z Europejskim Stowarzyszeniem Głowy i Szyi (EHNS - European Head and Neck Society), realizując działania ogólnoeuropejskiej kampanii Make Sense. Więcej informacji na temat Stowarzyszenia dostępnych jest na stronie: www.phnos.org.pl    

 

O nowotworach głowy i szyi

 

Nowotwory głowy i szyi (NGiSz) to nazwa zbiorcza dla wszystkich nowotworów zlokalizowanych
w obszarze głowy oraz szyi (z wyjątkiem mózgu). Ten typ raka na ogół występuje w obrębie komórek nabłonka wielowarstwowego płaskiego wyściełającego wilgotne powierzchnie błon śluzowych,
na przykład wewnątrz jamy ustnej, nosa i gardła.

Fakty na temat nowotworów głowy i szyi:

  • Rak głowy i szyi jest 6-tym najczęściej występującym nowotworem na świecie
  • Co roku w całej Europie nowotwór głowy i szyi zostaje zdiagnozowany u 350 tysięcy osób,
    a z jego powodu umiera 62 000 chorych
  • W Polsce nowotwory głowy i szyi stanowiły w 2012 roku 9% wszystkich nowotworów rozpoznanych u mężczyzn oraz 5% u kobiet – w sumie zdiagnozowano prawie 11 000 zachorowań oraz odnotowano blisko 6 000 zgonów
  • Rak głowy i szyi występuje o połowę rzadziej niż rak płuc, ale dwa razy częściej niż rak szyjki macicy
  • Około 60% osób zgłasza się do specjalisty w zaawansowanym stadium choroby
  • Około 60% osób z rozpoznanym zaawansowanym stadium choroby umiera w okresie 5 lat
  • Mężczyźni 2-3 razy częściej chorują na nowotwory głowy i szyi, ale liczba zachorowań wśród kobiet wzrasta
  • Rak głowy i szyi najczęściej występuje u osób powyżej 40-go roku życia, ale w ostatnich latach w całej Europie, w tym również w Polsce, odnotowuje się wzrost zachorowań wśród ludzi młodych poniżej 40-go roku życia

 

 

  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
Data aktualizacji strony: 2015-09-23

Informujmy, że portal onkologia-online.pl, korzysta z plików cookie (ciasteczka). Aby uzyskać więcej informacji o ich wykorzystywaniu,
przejdź do Polityki Prywatności. Kliknij "akceptuję" aby to okno nie pokazywało się więcej

Akceptuję