Twitter
Info - 14. Prawo pacjenta do dochodzenia swoich praw
Wielkość czcionki: A | A | A

14. Prawo pacjenta do dochodzenia swoich praw

Gdzie pacjent może się zwrócić, gdy jego prawa zostały naruszone?
Pacjent lub osoba reprezentująca jego prawa może zwrócić się do:
1. Rzecznika Praw Pacjenta
2. Administracji zakładu opieki zdrowotnej

  • kierownika zakładu opieki zdrowotnej
  • w przypadku samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej do rady społecznej
  • w przypadku publicznych zakładów opieki zdrowotnej do organu, który zakład prowadzi

3. Samorządów zawodów medycznych

  • okręgowej izby lekarskiej
  • okręgowej izby pielęgniarek i położnych
  • okręgowej rady aptekarskiej
  • Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych

4. Sądu powszechnego (cywilnego) w celu wynagrodzenia poniesionej szkody, jak również do zakładu ubezpieczeń, z którym dana placówka lub osoba udzielająca świadczenia zdrowotnego ma podpisaną umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.
5. Organów ścigania – w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa
6. Rzecznika Praw Obywatelskich
Po wyczerpaniu postępowania przed polskimi organami wymiaru sprawiedliwości można wnieść skargę do Komitetu Praw Człowieka działającego we współpracy z ONZ lub Europejskiego Trybunału Praw Człowieka Rady Europy.

Rzecznik Praw Pacjenta
Kim jest rzecznik?
Rzecznik Praw Pacjenta zastąpił dotychczasowe Biuro Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia. Jego zadaniem jest rozpatrywanie wszelkich spraw związanych z poszanowaniem praw pacjenta określonych w Konstytucji, ratyfikowanych umowach międzynarodowych, ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz innych aktach prawnych. Rzecznik bada, czy nie nastąpiło naruszenie prawa wskutek zaniechania czy działania podmiotów, które mają obowiązek przestrzegać praw pacjenta.

Wniosek do Rzecznika
Wniosek do Rzecznika składa się w sytuacji podejrzenia naruszenia lub nienależytego realizowania praw pacjenta. Wniosek jest wolny od opłat i może go napisać każdy, także osoba niepełnoletnia. Wniosek nie wymaga specjalnej formy, powinien jednak zawierać:

  • dane wnioskodawcy
  • dane pacjenta
  • zwięzły opis sytuacji, w której zaistniało podejrzenie naruszenia prawa (ze wskazaniem odpowiedniego prawa pacjenta)
  • informacje dotyczące tego, czy sprawa była wcześniej rozpatrywana i z jakim skutkiem

Rzecznik ma obowiązek ochrony danych osobowych pacjenta, także wobec organów władzy publicznej, jeżeli uzna to za niezbędne dla sprawy.

Działania rzecznika
Jeśli sprawa opisana we wniosku leży w kompetencjach Rzecznika, podejmuje ją i prowadzi. Rzecznik może też poprzestać na wskazaniu możliwości prawnych przysługujących wnioskodawcy lub pacjentowi. Rzecznik może również przekazać sprawę odpowiedniemu organowi lub w ogóle jej nie podjąć. W każdym z przypadków Rzecznik ma obowiązek zawiadomienia wnioskodawcy i pacjenta o pojętych krokach.

  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
  • login
Data aktualizacji strony: 2024-04-26

Informujmy, że portal onkologia-online.pl, korzysta z plików cookie (ciasteczka). Aby uzyskać więcej informacji o ich wykorzystywaniu,
przejdź do Polityki Prywatności. Kliknij "akceptuję" aby to okno nie pokazywało się więcej

Akceptuję