Klasyfikacja ICD-10: F80 - Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka
F80.0 - Specyficzne zaburzenia artykulacji
W tej grupie zaburzeń rozwojowych stopień umiejętności posługiwania się przez dziecko dźwiękami mowy jest niższy od poziomu odpowiedniego dla jego wieku umysłowego, ale poziom umiejętności językowych jest prawidłowy.
Rozwojowe:
- zaburzenie fonologiczne
- zaburzenie artykulacji
Dyslalia<
Rozwojowe:
- zaburzenie fonologiczne
- zaburzenie artykulacji
Dyslalia<
F80.1 - Zaburzenie ekspresji mowy
Specyficzne zaburzenie rozwojowe, w którym zdolność ekspresji mowy dziecka jest wyraźnie niższa od poziomu typowego dla jego wieku umysłowego, jednak rozumienie mowy mieści się w granicach normy. Mogą występować zaburzenia artykulacji.
Rozwojowa dysfazja lub afazja typu ekspresyjnego
Nie obej
Rozwojowa dysfazja lub afazja typu ekspresyjnego
Nie obej
F80.2 - Zaburzenie rozumienia mowy
W tej grupie umiejętność rozumienia mowy nie osiąga poziomu typowego dla wieku umysłowego dziecka. w prawie wszystkich przypadkach wyraźnie zaburzona jest także ekspresja mowy. Częste są nieprawidłowości w tworzeniu dźwięków-słów.
Wrodzone zaburzenia percepcji słuchowej
Rozwojowa:
- dysfazj
Wrodzone zaburzenia percepcji słuchowej
Rozwojowa:
- dysfazj
F80.3 - Nabyta afazja z padaczką (Zespół Landau-Kleffnera)
Normalnie rozwijające się dotychczas dziecko traci umiejętności rozumienia i ekspresji mowy, zachowując przy tym ogólną inteligencję. Zaburzenie rozpoczyna się zwykle pomiędzy 3 a 7 rokiem życia dziecka, które traci wtedy te umiejętności w ciągu dni lub tygodni. Początek zaburzeń idzie w parze ze zm
F80.8 - Inne zaburzenia rozwoju mowy i języka
Seplenienie
F80.9 - Zaburzenie rozwoju mowy i języka, nieokreślone
Zaburzenie mowy BNO
NOWOŚCI w SERWISIE
Legislacja
Wyszukaj w serwisie
Reklama:
Stosujemy się do standardu HONcode dla wiarygodnej informacji zdrowotnej:
sprawdź tutaj.
Data aktualizacji strony:
2024-05-14